FullSizeRender (19)Hoi allemaal , vorige week werden de eind examen uitslagen bekend gemaakt en ook ik bleek geslaagd te zijn! Sindsdien heb ik veel vrije tijd en ben ik elke moment wel te vinden met een boek. Vandaag heb ik het met jullie over een tienerroman, namelijk Anna & de French kiss geschreven door Stephanie Perkins. Ik had over het boek  gemixte verhalen gehoord en daarom leek me het een goed plan om het boek maar eens te gaan lezen. Ben je benieuwd wat ik er uit eindelijk van vond? Lees dan snel verder!

Op de achterkant van het boek staat het volgende:

Anna kijkt uit naar haar laatste jaar op school in Atlanta. Ze heeft een cool bijbaantje , een geweldige beste vriendin en de jongen waar ze stiekem verliefd op is lijkt ook interesse in haar te hebben . Maar dan stuurt haar vader haar naar een kostschool in Parijs . Anna voelt zich doodongelukkig, wat moet ze in een vreemde stad? Haar nieuwe vrienden vrolijken haar al snel op en ze begint van Parijs te houden, met zijn ontelbare bioscopen, prachtige gebouwen en gezellige straten. En niet alleen van de stad….Étienne St.Clair is slim,leuk, grappig en lief . En hij heeft een vriendin. Maar dat geeft niet, want Anna kan niet wachten om terug naar Atlanta te gaan, naar haar bijna- vriendje Toph. Toch is er iets tussen haar en Étienne en hij wordt haar beste vriend, maar zal het daarbij blijven in de stad van de liefde?

Het boek sprak me vanaf het begin al aan, het moest wel een feel good boek zijn en dat is het ook. Het boek is vlot geschreven en je hebt het dan ook snel uit. De plekken in Parijs worden uitbundig beschreven waardoor je als lezer het gevoel krijgt dat je samen met Anna door de straten loopt en naar de bezienswaardigheden kijkt. Doordat ik rond dezelfde  leeftijd zit als Anna, begrijp ik soms waarom ze bepaalde keuzes maakt. Als ik een boek lees vind ik dit namelijk altijd erg belangrijk. Ik hoef niet perse even oud te zijn als de hoofdpersoon of andere karakters, maar ik wil wel graag begrijpen waarom ze bepaalde keuzes maken. Dit maakt het boek naar mijn mening veel leuker.

Maar terug naar Anna & de French kiss.  Wat grappig om te lezen is, is dat Anna in een land komt waar ze de taal niet spreekt en dit lijdt natuurlijk tot genante situaties die als lezer leuk om te lezen zijn. Het boek is wel erg voorspelbaar, maar dit verwacht ik ook niet anders van een tienerroman. Zo wist ik bijvoorbeeld vanaf het begin wat er zou  gebeuren met Toph toen ik pas een aantal hoofdstukken erop had zitten en zo wist ik eigenlijk al hoe het boek  verder zal eindigen. Dit is aan de ene kant wel jammer want ik hou ervan als boeken me plotseling verassen. Maar ik vond het niet erg doordat het boek toch goed eindigde.

Wat leuk is om te weten, is dat Anna & de French kiss uitmaakt van een losstaande driedelige serie van Stephanie Perkins. Je leest bijvoorbeeld dat Anna Isla tegen komt en over Isla lees je meer in Isla and the Happy ever After , waar vervolgens de serie ook mee eindigt. Karakters uit Anna & the French kiss, maar ook Lola & the boy next door (wat het 2de deel van de serie is)  worden in dit boek samen met elkaar herenigd.  Wat natuurlijk leuk is als je van dit boek genoten hebt.

IMG_1665Al met al vind ik Anna & de French kiss een goed boek om als  romantisch tussendoortje te lezen. En zo zou ik het dan ook aanraden. Ik zou het boek niet snel herlezen en daarom ook niet kopen ( misschien zag je al dat dit boek van de bibliotheek kwam 😉 ). Als ik het boek sterren zou moeten geven, zou ik het 3 uit 5 sterren geven. Het boek kost €10,33 als paperback en € 15,40 als hardcover bij bol.com.

Welk tienerroman raad jij aan?