IMG_1842

Hallo allemaal, vandaag heb ik weer eens een boek review.  Dit keer een Engels boek genaamd Doon geschreven door Carey Corp en Lorie Langdon. Het eerste deel in de Doon series is een  luchtig en grappig zomers boek, wat je echt kan gebruiken met dit slechte weer.  Het is een retelling van de musical Brigadoon. Ben je benieuwd? Lees dan snel verder!

Op de achterkant staat het volgende:

Veronica doesn’t think she’s going crazy. But why can’t anyone else see the mysterious blond boy who keeps popping up wherever she goes? When her best friend, Mackenna, invites her to spend the summer in Scotland, Veronica jumps at the opportunity to leave her complicated life behind for a few months. But the Scottish countryside holds other plans. Not only has the imaginary kilted boy followed her to Alloway, she and Mackenna uncover a strange set of rings and a very unnerving letter from Mackenna’s great aunt-and when the girls test the instructions Aunt Gracie left behind, they find themselves transported to a land that defies explanation. Doon seems like a real-life fairy tale, complete with one prince who has eyes for Mackenna and another who looks suspiciously like the boy from Veronica’s daydreams. But Doon has a dark underbelly as well. The two girls could have everything they’ve longed for…or they could end up breaking an enchantment and find themselves trapped in a world that has become a nightmare.

IMG_1843

Oké even een korte samenvatting van het boek.  Doon  gaat over de hartsvriendinnen Veronica en Mackenna. Je leest dit boek dus ook uit twee verschillende standpunten.  Veronica denkt niet dat ze gek is, maar waarom ziet niemand die mysterieuze blonde jongen  die steeds opduikt waar ze ook naar toe gaat.  Als Veronica wordt gedumpt door haar vriendje en ze echt even niet meer weet wat ze met haar moeder aanmoet. Besluit ze om op de uitnodiging van Mackenna in te gaan en samen met elkaar  de zomervakantie in Schotland door te brengen. Hiermee grijpt Veronica haar kans om haar gecompliceerde leven achter te laten.Maar Schotland heeft toch echt andere plannen. Niet alleen de denkbeeldige jongen volgt haar naar Alloway, maar Veronica  en Mackenna vinden ook een set ringen en een zeer zenuwslopende brief van de groot tante van Mackenna. Veronica wilt meteen actie ondernemen, maar Mackenna twijfelt.Wanneer ze uiteindelijk  de instructies in de brief volgen, komen ze uit in Doon.  Doon lijkt een real-life sprookje, compleet met een prins die oog heeft voor Mackenna en een ander die verdacht veel lijkt op de jongen uit de dagdromen van Veronica. Maar Doon heeft ook een donkere kant dat kan eindigen in een nachtmerrie…

IMG_1841

Hoewel het boek in het Engels is geschreven, leest  het erg  gemakkelijk. In het begin moest ik er even in komen , maar als snel kon ik niet meer stoppen met lezen. IDe hoofdpersonen  maken wel een groei door, maar het is niet een grote groei. Ze worden zelfstandiger maar dat is het dan ook. Toch heb ik vaak in een deuk gelegen om bepaalde uitspraken van Veronica en Mackenna. In Doon kennen ze namelijk niet alles wat ze in Amerika hebben. Ik heb altijd al van Schotland gehouden, maar door dit boek groeide mijn liefde voor Schotland nog meer. Je leert zelfs meer over Schotland. Ik hield ook van het beschermer stukje in het boek. En met het beschermer stukje bedoel ik de beschermer van Doon, wie de binnen kant (het volk )veilig houdt, maar ook de buitenkant (Landen om Doon heen).  En het beste misschien nog wel van allemaal is het feit dat er geen driehoeksverhouding/liefde is. Want dat zijn we onderhand nu ook wel zat, niet waar?

FullSizeRender (13)Al met al vind ik Doon echt een heel leuk boek. Plekken worden uitbundige beschreven en daardoor wordt je meegenomen naar een magische plek en vergeet je gelukkig even het slechte weer. Het is een boek dat ik  zeker een keer zou herlezen en daarom ook graag aan jullie wil aanraden. In totaal zijn er 4 boeken in de Doon series en ook deze zal ik een keer gaan behandelen op mijn blog. Als ik het boek sterren zou moeten geven, zou ik het 4 uit 5 sterren geven. Doon kan je onder andere vinden op Bol.com en kost €12,50.

Kennen jullie Brigadoon?